sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Burg Hohenzollern

Lauantaina päätimme sivistää itseämme tutustumalla Baden-Württembergin historialliseen puoleen. Vaikka Karlsruhe onkin museoita täynnä, lähdimme hieman kauemmas, osavaltion pääkaupungin Stuttgartin lähistöllä Hechingenissä sijaitsevaan Burg Hohenzollern -linnaan. Linnan rakentaminen aloitettiin tuhatkunta vuotta sitten, ja varsin vaikuttava näky se onkin sijaitessaan alueen korkeimman kukkulan huipulla. Kuitenkin, koska alueella on silloin tällöin tapeltu, on linna tuhottu pariinkin otteeseen. Nykyinen kyhäelmä on parisensataa vuotta vanha.

Muutamien sattumien summana reissuun päätti lähteä 3 vaihtaria, minä (Aku), Zach from the US ja Eduardo Venezuelasta. Suunnitelmana oli ottaa klo 10:06 juna Karlsruhesta Stuttgartiin, jossa vaihtaisimme junaa, ja lopulta päätyisimme Hechingeniin. Karlsruhen asemalla vastassa oli kuitenkin näky poliiseista kiskomassa ihmisiä pois junasta, joka oli liian täyteen ahdettu. Valitettavasti tästä ei ole kuvaa. Wasenin (Stuttgartin Oktoberfest) viimeinen viikonloppu oli käynnissä, joten kaikki olivat suuntaamassa sinne päin, mistä kaaos johtui. Lopulta päädyimme ottamaan toisen junayhteyden, jonka aikana (noin 60 km) jouduimme vaihtamaan junaa 4 kertaa ennen Stuttgartia. Kaiken lisäksi yksi juna hajosi matkan aikana, mutta kaikesta huolimatta ehdimme Stuttgartiin ja sieltä Hechingeniin lähtevään junaan aikataulussa.

Hechingenin keskusta
Hechingenistä meidän piti ottaa bussi, joka vie meidät itse Burg Hohenzollernille. Bussi ei koskaan saapunut. Teki jo melkein mieli luovuttaa, mutta onneksi paikallinen Kebab-yrittäjä kokkasi meille mainiot Dönerit lohdukkeeksi.

Lopulta päädyimme ottamaan taksin itse linnalle, ja ylös päästyämme totesimme, että kannatti tulla. Linna oli nimittäin vähintäänkin todella vaikuttava!

Sisäpihalta
Kävimme ihan ohjatulla kiertokävelylläkin, mutta valitettavasti sisällä ei juuri saanut kuvailla, joten mitään maatamullistavia otoksia sisätiloista ei ole. Tässä kuitenkin muutama maisemakuva sekä kuvia linnasta ulkoapäin.

Paluumatka linnalta sujui paljon tulomatkaa näppärämmin, eikä junia tarvinnut vaihtaa kuin kerran Stuttgartissa. Takaisin Karlsruhessa olimme n. 22:30 aikoihin.

Piakkoin kuvia Laurin lukaalista, sekä juttua mm. Strasbourgista.